Bedömning av bedrägeri

Hej, jag har lånat ut pengar till min flickvän pga. att hon säger att hon inte har några pengar och kan inte betala sina räkningar. Nu har jag upptäckt att hon har mycket pengar och att hon handlar med aktier från 20K - 90K SEK belopp. Jag vill nu ha tillbaks min pengar då hon har lurat mig hela tiden och jag har snällt hjälpt henne så hon kunde betala sina räkningar, vilket nu visar sig vara en stor bluff. Kan detta klassas som bedrägeri?

Lawline svarar

Hej Bestämmelsen om bedrägeri hittar man i 9:1 Brottsbalken, se https://lagen.nu/1962:700. För att det ska vara fråga om bedrägeri krävs det att någon med vilseledande förmår någon annan till handling eller underlåtenhet som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde. Ett exempel på en sådan handling, kan vara ett lån eller betalning. Med vilseledande menas att någon ger en person en felaktig uppfattning. I ditt fall blir det att hon gav dig uppfattningen om att hon inte hade några pengar. Du måste även haft den uppfattningen då du lånade ut pengarna till henne. Det måste alltså föreligga ett samband mellan att du var vilseledd och att du lånade ut pengarna. Sammanfattningsvis borde alltså det här fallet kunna ses som bedrägeri. Vill du ha tillbaka pengarna borde det vara enklast att prata med henne om du inte redan gjort det. Om du väljer att göra en polisanmälan måste du kunna bevisa både att du lånat henne pengar och att du var vilseledd för att ha framgång med din anmälan. Straffet för bedrägeri är fängelse i högst två år. Hoppas svaret varit till hjälp. Vänlig hälsning
Elin KarlssonRådgivare