Samtycke

Hej! Jag undrar om det är olagligt att låna ut ett betalkort med kod till en person samt om det är olagligt att med medgivande av ägaren låna kort och kod för att använda. Naturligtvis under förutsättningen att båda personerna är under sina sinnens fulla bruk. jag skulle hemskt gärna vilja ha hänvisningar till lagrum, domar eller juridiska tolkningar att hänvisa till.

Lawline svarar

Hej! För att bedöma om någon lånar ut ett betalkort med kod till en person är lagligt eller ej måste man kolla om det verkligen föreligger ett giltigt samtycke när kortet utlämnats. Om det föreligger ett giltigt samtycke då är det lagligt att utlånar sitt betalkort med kod enligt 24kap 7§ Brottsbalken BrB (ansvarsfrihetsgrunden på grund av samtycke). Samma bedömning ska göras när någon med medgivande av ägaren låna kort och kod för att använda. Det bör påpeka att för att ett samtycke anses giltigt måste man beakta samtyckets form (om det var muntligt eller skriftligt), när samtycket lämnats. Det skall ha lämnats senast vid själva gärningen. Även vad samtycket omfattar, om den som lämnat samtycke förstått innebörden av samtycket och om det lämnats frivilligt och är allvarligt menat ska också beaktas vid bedömningen. Om samtycket lämnats och uppfyller ovannämnda förutsättningar då är samtycket giltigt. Såväl den som fått samtycke att använda kortet som den som lånar ut kortet har därmed inte begått något brott. Däremot om det saknar ett giltigt samtycke och någon ändå tar annans betalkort och använder det då begår den person brott i 9 kap BrB (bedrägeri, 9kap 1§ 2st). Du kan hitta tolkningar av lagrummet om samtycke (24 kap 7§ BrB) i - Brottsbalken - En kommentar, del II, av Lena Holmqvist, Madeleine Leijonhufvud, Per Ole Träskman, Suzanne Wennberg - studentutgåva 6 eller - Brott och Påföljder av Dahlström, Nilsson och Westerlund ( sid. 77, 78, 79).- Bruuns Bokförlag Med vänliga hälsningar
Lan Le HuongRådgivare