FrågaSKATTERÄTTAvdrag10/03/2011

Rätt till skattereduktion för ROT-arbete som delägare av fritidshus

Om jag är delägare i min mammas fritidshus, kan jag få skattereduktion för husarbete (ROT)? Hur stor andel måste jag äga?

Lawline svarar

Hej! Grundregeln för att ha rätt till rotavdrag är att du bor i bostaden där arbetet utförs eller har den som fritidsbostad. Eftersom att skattereduktionen är kopplad till individen så har både du och din mor rätt till rotavdrag. Det finns ingen lägsta gräns för hur stor din andel måste vara för att du ska vara berättigad till rotavdrag. Skatteverket har en hel del matnyttig information som du finner här http://www.skatteverket.se/skatter/rotavdrag.4.58a1634211f85df4dce80009465.html Vänliga hälsningar
Oscar SundholmRådgivare