Krav på betänketid då ena parten vägrar lämna personbevis?

Hej Vad händer vid en skilsmässa om båda parter skrivit på skilsmässoansökan, men den ena parten vägrar att lämna ifrån sig sitt personbevis. Man har flyttat isär och är skrivna på var sitt håll. Att man kan skicka in själv vet jag, men måse man då få en betänketid på 6 mån?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regleringen kring äktenskap och äktenskapsskillnad hittar man i äktenskapsbalken (ÄktB). Du kan själv läsa lagtexten här: https://lagen.nu/1987:230. Utgångspunkten är att makar har rätt till skilsmässa utan betänketid *om de är överens* om att skiljas. Dock görs undantag för de situationer då båda makarna begär betänketid eller om någon av dem ”varaktigt bor tillsammans med eget barn under 16 år som står under den makens vårdnad” (ÄktB 5 kap. 1 §). Det framkommer inte av din fråga om någon av dessa undantagssituationer är aktuella. Jag tolkar istället din fråga på så vis att ni båda inledningsvis var överens om att skiljas men att din partner därefter ändrat sig eftersom han/hon vägrar att fullfölja ansökan (vägrar att lämna ifrån sig sitt personbevis). I ett sådant fall aktualiseras ÄktB 5 kap. 2 §. Av den bestämmelsen följer att *om endast du vill att äktenskapet ska upplösas*(dvs. ansökan är inte gemensam), så har du rätt till skilsmässa endast efter betänketid. Betänketiden startar när din partner delges ditt yrkande om skilsmässa och löper under sex månader. Efter denna tidsperiod kan domstolen meddela dom på äktenskapsskillnad, efter att någon av er framställt ett särskilt yrkande om det (ÄktB 5 kap. 3 §). Observera att detta yrkande måste framställas inom ett år från betänketidens början. Hoppas att mitt svar varit till hjälp! Vänligen, Paulina Nilsson
Paulina NilssonRådgivare