Inbördes testamente

Hej!Min sambo och jag har två gemensamma barn.Vi har bott ihop i över 30 år och vill skydda varandra ekonomiskt vid dödsfall och vill inte gifta oss bara av den orsaken.Vi funderar nu på ett testamente.Vad behöver det stå i testamentet för att det ska fungera som om vi vore gifta.Vi har Bostadsrätt,bil.osv. Tack för svaret

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Om man som samboende inte vill gifta sig, men ändå ärva varandra, är lösningen att upprätta ett inbördes testamente där man testamenterar till förmån för varandra. Era gemensamma barn får då vänta på sitt arv, precis som om ni hade varit gifta. Barnen har dock alltid rätt att få ut sin laglott. Ett testamente skall uppfylla vissa krav för att vara giltigt. Dessa sk formkrav finns i Ärvdabalken (ÄB) 10 kap 1 §. Testamentet skall upprättas skriftligen och undertecknas av två vittnen som skall vara samtidigt närvarande. Vittnena skall känna till att det är ett testamente de undertecknar men de behöver inte veta innehållet. Vittnena får inte vara en släkting, under 15 år eller lida av någon psykisk störning. Så länge ni håller er till dessa formkrav kan ni utforma testamentet hur ni vill. Tänk på att vara så tydliga som möjligt för att undvika missförstånd. Testamentet behöver inte registreras någonstans. Länk till Ärvdabalken: https://lagen.nu/1958:637 Hoppas mitt svar har hjälpt er! Med vänlig hälsning
Kerstin EifrémRådgivare