Hyra lokal i andra hand

I vår Brf har vi en frisör som hyr en lokal. Frisören hyr ut del av lokalen till en annan frisör. Vi har begärt in kopia på andrahandsuthyrningskontraktet men den frisör som hyr av oss vägrar. Bör inte vi som förening ha kontroll över vilka som har verksamhet i våra lokaler.*

Lawline svarar

Hej, Hyresförhållanden regleras i 12 kap. jordabalken, JB. (https://lagen.nu/1970:994) Enligt 12 kap. 39 § får inte en hyresgäst utan hyresvärdens samtycke upplåta en lägenhet i andra hand. Paragrafen gäller både bostadslägenheter och lokaler. Om hyresgästen åsidosätter förbudet förverkas hyresrätten om hyresgästen ej på tillsägelse utan dröjsmål vidtar rättelse. Hyresvärden måste begära rättelse inom två månader från att denne erhöll vetskap om upplåtelsen. Enligt motiven till bestämmelsen gäller förbudet upplåtelser där hela lägenheten upplåts i andra hand, som medföljer en självständig rätt för andrahandshyresgästen att nyttja lägenheten, vilket det av den givna informationen onekligen verkar vara fallet. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare