FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt14/09/2006

Lagfart för att ta ut pengar från ett dödsbos konto?

Måste man ha en lagfart för att ta ut pengar från ett dödsbos konto ? Dödsboet står fortfarande i vår mors namn som avled i början på 80-talet. Det skiftades alltså inte efter hennes död. Far dog förra året och då ärvde hans två söner detta dödsbo. Sönerna sålde avverkningsrätten och fick inkomster som sitter på ett konto. Måste dessa söner ha en lagfart för att disponera dessa pengar eller räcker det med att ta ut en sådan när de säljer eller skiftar fastigheten?

Lawline svarar

Hej! Sönerna behöver absolut inte ha lagfart. Det framgår ju av bouppteckningen att de är dödsbodelägare. När de säljer eller skiftar fastigheten ansöker de om lagfart hos IM. Det går att göra i dödsboets namn, så man behöver inte ha lagfart så att säga för var och en av dödsbodelägarna när man ändå ska sälja det på marknaden. Vänligen
Kristine ErlandssonRådgivare