Möjligt att göra bröstarvinge arvslös till förmån för barnbarn?

Hej, Är det möjligt att överlåta sitt arv på barnbarn o på så sätt göra bröstarvinge arvslös? Är iså fall en möjlig väg att skriva över ev. egendom på ny fru (inte bröstarvinges mamma) och att hon sedan testamenterar 100% till barnbarnen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler om arv och testamente återfinns i ärvdabalken (ÄB). 7 kap innehåller regler om bröstarvinges rätt till laglott, se https://lagen.nu/1958:637#K7. Enligt 7 kap 1§ utgörs laglotten av hälften av den arvslott som enligt lag tillkommer bröstarvinge. Resterande del av kvarlåtenskapen kan arvlåtaren fritt förfoga över genom testamente. Laglotten utgörs alltså av hälften av den avlidnas kvarlåtenskap och ska fördelas mellan bröstarvingarna. Även om det finns ett testamente, går barnets rätt att utfå sin laglott före detta. I ärvdabalken (ÄB) finns ett förstärkt skydd för bröstarvinges laglott, se https://lagen.nu/1958:637#K7. 7 kap 4 § ÄB stadgar att om den avlidne under sin livstid skänkt bort egendom under sådana omständigheter eller på sådana villkor att gåvan till syftet är att likställa med testamente, kan bröstarvinge enligt 7 kap 3 § påkalla jämkning. Vid nedsättning av gåvan ska denna återgivas eller och om detta ej kan ske, ersättning utges för dess värde. Vill bröstarvinge göra denna rätt gällande mot gåvotagaren, ska han väcka talan inom ett år från bouppteckning efter arvlåtaren avslutades. Försittes denna tid, är rätt till talan förlorad. Sammanfattningsvis är det inte möjligt att göra sin bröstarvinge helt arvslös, denna har alltid rätt till laglotten. Resten av kvarlåtenskapen står det dock arvlåtaren helt fritt att förfoga över, ex. genom testamente som stadgar att övrig kvarlåtenskap ska tillfalla barnbarnen. Att skänka bort egendom till annan under sin livstid för att på så sätt hindra barnen från att utfå sin laglott kan angripas med hjälp av det förstärkta laglottsskyddet enligt ovan. Hoppas svaret varit till hjälp! Med vänlig hälsning
Caroline NilssonRådgivare