Stöld eller egenmäktigt förfarande?

Hej, om en butiksanställd provat en tröja vid flera tillfällen, i längre stunder och tagit bort prislappen i syfte att köpa den, men väntat någon dag med att betala den, vilket brott är det? Tröjan har använts vid flera tillfällen men inte lämnat butiken och är fortfarande "säljduglig". Är detta egenmäktigt förfarande?

Lawline svarar

Hej Maja, Jag ska försöka ge dig några hållpunkter du kan använda dig av när du försöker utreda detta. Till att börja med vill jag säga att vi kan utesluta stöld av flera skäl. Stöld regleras i Brottsbalken 8kap. 1§ och du kan läsa om det här https://lagen.nu/1962:700. Det är möjligt att det skulle kunna bedömas som egenmäktigt förfarande, det beror dock på om det uppfyller alla rekvisiten i brottsbalken 8 kap. 8§ och du kan läsa om det på samma ställe som ovan angetts. Det som i detta fall är aktuellt är i sådana fall vad som brukar kallas besittningsfallet. Om man kan bedöma detta som egenmäktigt förfarande eller inte beror alltså på rådigheten, det vill säga om butiksinnehavaren fortfarande haft kontroll över tröjan eller ej. Om ägaren haft kontrollen över tröjan och därför haft möjlighet att fysiskt flytta den eller åter placera tröjan för försäljning igen så har ett besittningsbrytande brott ej tagit plats. Jag skulle dock vilja säga att det i detta fall är troligast att det inte har begåtts något brott alls. Jag hoppas att det varit till hjälp för dig, Med vänlig hälsning,
Sara HeikkinenRådgivare