Stöld eller Snatteri, vart går gränsen, påföljd m.m

hej, jag undrar över en sak. om man går in i en butik som har självscanning och sen struntar i att scanna in varor till ett värde av ca 1300kr, vad kan straffet då bli och ungefär hur lång tid tar det att få reda på sin dom?

Lawline svarar

Hej Madeleine, Vad jag kan utröna så består din fråga i huvudsak av tre frågor. Den första rör brottsrubriceringen och vart gränsen för stöld och snatteri går. Enligt gällande praxis går gränsen vid 1000 kr, det rör sig således om stöld i det här fallet. Den andra frågan rör påföljd och i straffskalan finns det böter eller fängelse i upp till två år. Stöld regleras i Brottsbalken 8 kap. 1 § Se https://lagen.nu/1962:700. I detta fall, som är av mindre allvarligt är det dock högst troligt att det böter eller en annan icke frihetsberövande påföljd blir aktuell. Vad som blir den exakta påföljden är dock i princip omöjligt att svara på då flera olika faktorer spelar in såsom ålder, tidigare brottslighet osv. Den sista och tredje frågan rör hur lång tid det tar innan domen. Jag kan inte svara på den frågan då det beror på vart i landet du befinner dig, hur gammal du är och huruvida du överklagar tingsrättens som till hovrätten. Det ska dock påpekas att brottmål går före tvistemål och att tingsrätten arbetar för att korta ner väntetiderna. Jag hoppas att svaren varit till hjälp och vill även passa på att säga att du kommer att få hjälp av en försvarare inför tingsrättsförhandlingen som kommer att hjälpa dig. Lycka till! Med vänlig hälsning,
Sara HeikkinenRådgivare