Falsk urkund

Hej! Jag undrar om det räknas som urkundsförfalskning om jag skrivit mitt ex signatur på en adressändring för vårat barn och hon gav mig sitt godkännande. Kan jag bli åtalad för detta? Räknas det inte som att man gör något i godtro när jag skrev hans signatur för att han godkände det?

Lawline svarar

Hej, Att skriva annans namn med samtycke är inte straffbart enligt svensk rätt. Det framkommer inte särskilt tydligt i lagtext, men anses framgå av begrepper “falsk urkund”. Detta då en urkund inte anses som falsk då samtycke förelegat. Även om det inte är straffbart och urkunden inte anses som falsk så kan det krävas underskrift av den rätta personen för att hanlingen ska vara giltig. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare