Arvsrätt

Vem ärver min avlidne bror? Våra biologiska föräldrar är skilda. Vår far är omgift, han har inga gemensamma barn med vår styvmor. Så i fall min far avlider före sin fru, så vet jag att jag är särkullsbarn i det fallet. Men vad händer med den del som skulle ha tillfallit min bror? Han har inga bröstarvingar (han dog när han var 16 år). Våran biologiska mor lever och på hennes sida har vi även en halvbror som vi inte har vuxit upp med. Tacksam för svar. Vänliga hälsningar! Från Eva i Boden, som helst vill ha kvar sin far i trettio år till(Pappa är 72 år)

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Din fråga om arvet finns reglerad i ärvdabalken ÄB. Enligt balken 3 kap 1, i fall din far avlider före sin fru så kommer hans kvarlåtenskap tillfalla den efterlevande maken, det vill säga din styvmor. Men eftersom din far efterlämnar dig som särkullbarn så har du arvsrätt före din styvmor. Detta gäller om du inte avstått från ditt arv till förmån för din styvmor (enligt 3 kap 1 och 3 kap 9 ÄB). Om du skulle vilja ha din arvsrätt direkt efter din fars bortgång då ska en bodelning göras mellan makarna. Häften av tillgångar (efter skulderna har dragits av) utgör din fars del och ska delas lika för hans bröstarvingar, här det är du och din avlidne bror. Det som skulle ha tillfallit din bror ska tillfalla din mor eftersom din bror har inga barn och din mor är fortfarande i livet. Detta regleras i ÄB 2kap 1 1st och 2 st. När din mor avlider då tillfaller hennes kvarlåtenskap dig och din halvbror om hon inte är omgift (enligt 2kap 1 ÄB). Hoppas att jag svarat på din fråga! Med vänlig hälsning
Lan Le HuongRådgivare