FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder12/02/2011

Påföljd vid olaga hot och brott mot knivlagen

hej. jag står åtalad för att ha hotat en person genom att sätta en kniv mot hans hals. det var provocerat från hans sida och skedde under ganska kort tid. åtalspunkterna är olaga hot och brott mot knivlagen. Vad kan man som studerande 24 åring räkna med för straff? Är tidigare ostraffad, har bostad och pluggar. Har dock inte tid med samhällstjänst så har avböjt det vid personutredning. vad är ett tänktbart straff? jag vet att straffskalan sträcker sig upp till 1 år för olaga hot, men bör jag ens reflektera över ett eventuellt fängelsestraff?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Precis som du skriver är straffskalan för olaga hot böter eller fängelse i högst ett år (brottsbalken 4 kap 5 §). Straffskalan för brott mot knivlagen är böter eller fängelse i högst sex månader (lag om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål 4 §). Om du skulle dömas för båda brotten skall domstolen döma till en gemensam påföljd (brottsbalken 30 kap 3§). Att du tidigare är ostraffad kommer att vara till din fördel vid valet av påföljd. I Sverige har vi dessutom en stark presumtion mot att döma ut fängelsestraff. Detta är saker som talar mot att rätten skulle döma ut ett fängelsestraff, men det är omöjligt för mig att svara på då det beror på omständigheterna i just ditt fall. Länk till brottsbalken: https://lagen.nu/1962:700 Länk till knivlagen: https://lagen.nu/1988:254 Hoppas mitt svar har hjälpt dig! Med vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare