Makes arvsrätt av enskild egedom och särkullbarn

Jag och min fru har upprättat äktenskapsförord efter att vi gifte oss där vi bestämt att all egendom och likvida medel som står i den enskilldes namn skall vara enskilld egendom. Min fru har två döttrar sedan tidigare äktenskap och vi undrar om de trotts äktenskapsförordet kan ärva något som står i mitt namn om min fru avlider först. Och vi undrar hur hennes egendom fördelas mellan mig och styvdöttrarna.

Lawline svarar

Om din fru avlider före dig kommer hennes döttrar att ärva det som finns kvar efter din fru. Eftersom ni inte har några gemensamma barn har hennes barn rätt att få ur sitt arv efter sin mamma direkt, vilket innebär att du inte ärver något efter din fru. Se 3 kap. 1 § ärvdabalken.https://lagen.nu/1958:637 Din frus barn har dock rätt att vänta med att ta ut sitt arv, till fördel för dig. Du ärver då din frus tillgångar med fri förfoganderätt. Detta gäller även din frus enskilda egendom. Din frus döttrar har sedan rätt att ärva efter dig, dock endast den andel som din avlidna frus tillgångar utgör i boet. Din frus döttrar kan alltså inte ärva din enskilda egendom. Om du däremot inte har några egna arvingar ärver din frus döttrar all din egendom. Detta gäller endast i fall då barnen avstått från att ta ut hela sitt arv direkt vid sin mors bortgång och således har rätt till efterarv enligt 3 kap. 9 § ÄB. För att undvika denna situation kan din fru upprätta testamente där hon föreskriver att hon önskar att döttrarna ska ta ut sitt arv direkt efter hennes bortgång. Om döttrarna ändock väljer att avstå från arvet kan du dock välja att avstå från arvet efter din fru. Då får döttrarna ingen efterarvsrätt. Med vänlig hälsning
Lina RadovicRådgivare