Varningsbrev

Hej, inom immaterialrätten gällande varumärkesintrång. när någon anser att ett intrång har skett i hans varumärke. och denne struntar i att skicka ett varningsbrev så som god advokatsed påbjuder. och han därefter går till domstolen och utfärdar en stämning direkt. vad blir konsekvensen utav detta? är det så som god advokatsed säger att han som stämt förlorar sin rätt till skadestånd samt till ersättning för rättegångskostnader?

Lawline svarar

Enligt vägledande regler om god advokatsed så stadgas det att en "rättslig åtgärd mot en motpart får inte vidtas utan att motparten först har beretts skälig tid för att ta ställning till klientens anspråk och möjlighet att träffa en uppgörelse i godo." http://www.advokatsamfundet.se/Documents/Advokatsamfundet_sv/Advokatetik/VRGA_2009.pdf Utöver detta finns det i Sverige inga formella krav på att ett varningsbrev måste sändas, om stämning inte föregås av ett varningsbrev kan han som har stämt bli skyldig att ersätta motpartens rättegångskostnader om han har föranlett en onödig rättegång enligt Rättegångsbalken 18:3. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19420740.htm
Rådgivare