FrågaAVTALSRÄTTAvtal29/01/2011

Om bundenhet och avtals giltighet vid påskrift och vidarebefordring av kopia via mail.

Hej Är ett påskrivit avtal skickat elektroniskt (inskannat och mailat) lika giltigt som om det skickats i fysisk form?

Lawline svarar

Hej, Inledningsvis vill jag peka på skillnaden mellan ett ogiltighet och ett bindande avtal. Giltigheten hänför sig till en rad olika ogiltighetsgrunder där ett avtal som i och för sig har ingåtts mellan parterna inte kan göras gällande till det innehåll med de rättsverkningar som typiskt sett följer av avtalet. Ett bindande avtal uppstår när det föreligger en gemensam partsvilja genom överensstämmande anbud och accept, en annan sak är att man sedan kan underkänna avtalet på någon av ogiltighetsgrunderna, vilka finns i 3 kapitlet Avtalslagen, https://lagen.nu/1915:218#P28S1. Som exempel kan nämnas avtal som ingåtts under tvång eller ocker. Ett avtal kan också bli ogiltigt på grund av bristande avtalsrekvisit till exempel att parterna inte har följt formföreskrifterna eller att ena parten saknar rättshandlingsförmåga. Frågan om bundenhet rör mer när en part blir bunden av sitt anbud respektive accept och ett avtal anses ha kommit till stånd. Som jag förstår din fråga undrar du över om du blivit bunden av avtalet genom att underteckna det och ställa en kopia via mail till motparten. Som huvudregel blir ett avtal bindande så fort man har acceptera anbudet och accepten kommit mottagaren till handa. Ett muntligt avtal är lika bindande och giltigt som ett skriftligt (ur bevishänseende är det givetvis mycket lättare att peka på ett skriftligt avtal än att försöka bevisa innehållet i det muntliga). Så genom att skriva på avtalet och sedan maila en kopia av det påskrivna avtalet till motparten så har ett avtal uppstått i och med att accepten har kommit anbudsgivaren till handa. Se 1 - 3§§ Avtalslagen, https://lagen.nu/1915:218#P1S1. Det finns dock vissa avtalstyper där det ställs upp särskilda formkrav, bland annat att avtalet ska vara skriftligt. Typexemplet på sådant avtal är köp av fast egendom, vilket måste göras skriftligen enligt 4 kapitlet Jordabalken, https://lagen.nu/1970:994#K4P1S1. För att bli bunden av ett sådant avtal måste man signera köpekontraktet. Som jag förstår det av din fråga har du skrivit på avtalet som är upprättat skriftligen och sedan gjort en kopia på det och sänt till motparten via mail, vilket innebär att oavsett om det rör ett avtal med krav på skriftlighet eller inte så är avtalet bindande eftersom du har skrivit på papperskopian. En annan sak är ju att om det är ett avtal med krav på skriftlighet så måste motparten underteckna samma avtal, men det framgår inte riktigt huruvida motparten redan skrivit på avtalet eller inte. Min bedömning är att avtalet troligtvis är bindande i och med att det accepterats (genom underskriften) och varit tillgängligt för mottagaren (genom mailet) och för den händelsen av att det rör sig om ett formalavtal genom underskriften av papperskopian. Enligt 1§ Avtalslagen, https://lagen.nu/1915:218#P1S1, är både anbud och accept bindande om de inte återkallas innan meddelandet når mottagaren. Vad gäller avtalets giltighet tycks det, mot bakgrund av den information som framkommer i frågan, inte heller vara några bekymmer där. Jag förutsätter här att parterna är behöriga att ingå det berörda avtalet. Utan att veta vad det rör sig om för typ av avtal är det dock svårt att ge ett exakt svar. Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Med vänliga hälsningar
Anna ErikssonRådgivare