FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder24/01/2011

Misshandel - Påföljd

En kompis till mig har blivit oskyldigt anklagad för misshandel. Det hände på dansgolvet på en krog och en tjej påstår att min killkompis har misshandlat henne. Detta stämmer givetvis inte men på nåt sätt har hon fått en smäll så hon började blöda näsblod. Nu påstår hon i förhöret att hon har fått men för livet, av en smäll. Vad är det värsta som kan hända med min kompis?

Lawline svarar

Hej! Om det blir åtal kommer åtalet att röra antingen misshandel/ringa misshandel (3:5 brottsbalken (BrB)), om gärningsmannen hade uppsåt att utföra handlingen, alternativt vållande till kroppsskada (3:8 BrB), om gärningsmannen var oaktsam. För misshandel är straffet fängelse i högst två år och för ringa misshandel samt vållande till kroppsskada böter eller fängelse i högst sex månader. (se 3:5 och 3:8 BrB) En alternativ påföljd till fängelse vid mindre allvarliga brott är villkorlig dom, vilket är vanligt om man t.ex. tidigare är ostraffad och/eller inte förväntas begå fortsatt brottslighet. För att åtal överhuvudtaget skall bli aktuellt behövs bevis för att den anklagade personen har begått brottet, t.ex. i form av vittnen. Om det rör sig om en ren olyckshändelse blir det troligtvis heller inget åtal. Brottsbalken hittar du här: https://lagen.nu/1962:700 Vänliga hälsningar
Carina PerssonRådgivare