FrågaAVTALSRÄTTAvtal24/01/2011

Skriftlig fullmakt - Överskridande av befogenhet

Jag bad min son (17,5år) att införskaffa en begagnad TV som han skulle köpa via blocket. Vi skrev en fullmakt där jag gav han tillåtelse att införskaffa en för min räkning. Jag berättade muntligt för han därefter att den max fick kosta 7000kr. Dock gav min son försäljaren 9000kr då säljaren ej ville gå lägre och min son tyckte att det ändå var ok. Givetvis kommer jag ej att kräva han på pengarna men vem har rätt i ett sådant här ärende, vem är skyldig vem ersättning och har vi rätt att backa avtalet med säljaren?

Lawline svarar

För fullmakter gäller olika bestämmelser beroende på om fullmakten är skriftlig eller muntlig. I ditt fall är fullmakten skriftlig avseende fullmäktigens (din sons) behörighet, att införskaffa en begangnad TV på blocket. Enligt 2 kap 10 § AvtL är du bunden gentemot tredjeman av din sons rättshandling då han agerat inom fullmaktens gränser, han har köpt en begagnad TV på blocket, se https://lagen.nu/1915:218#P10S1. Dock gällde mellan dig och fullmäktigen en muntlig överenskommelse om en begränsning av fullmäktigens befogenhet. Detta är vanligt förekommande då man annars avslöjar för tredjeman vad man är benägen att betala eller sälja för. Om fullmäktigen överskrider sin befogenhet så som din son har gjort är du inte bunden av den rättshandling han har företagit i strid med er överenskommelse under förutsättning att tredje man insåg eller borde insett att din son överskred sin befogenhet enligt 2 kap 11 § AvtL, se https://lagen.nu/1915:218#P11S1. För att du inte skall bli bunden gentemot tredje man krävs alltså att tredjeman förstod att din son köpte TVn för mer än vad du och din son kommit överens om. Det är enligt min mening tveksamt om säljaren borde insett att din son hade befogenhet att köpa TVn för 7000 och inte 9000. Detta beror på omständigheter som inte har redogjorts för i frågan så som huruvida 9000 var ett rimligt pris för TVn i fråga. Detta är alltså något som kan diskuteras beroende på omständigheterna. Kommer man fram till att säljaren förstod eller borde förstått att din son överskred sin befogenhet är du inte bunden av avtalet med säljaren och du har då rätt att få pengarna tillbaka. Säljaren har då rätt att kräva gottgörelse för sin skada av fullmäktigen alltså din son enligt 2 kap 25 § AvtL, se https://lagen.nu/1915:218#P25S1. Om säljaren inte hade anledning att tro att din son överskred sin befogenhet så är du bunden av avtalet med säljaren och kan därmed inte kräva säljaren på några pengar.
Martina BlombergRådgivare