Samboegendom

Hej! Undrar om när man blir sambor om en kvinna flyttar in hos mig. Jag står för huset som jag ägt själv 21 år först som gift sen ensam i 11år. Om mitt nya förhållande spricker har hon nån rätt till huset på nåt vis? O vad gäller.Jag står som ensam ägare. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, När ett samboförhållande upphör av annat skäl än att samborna ingår äktenskap med varandra, skall på begäran av någon av samborna samboegendomen fördelas mellan dem genom bodelning, 8 § Sambolag (2003:376) (SamboL). Vad som hänförs till begreppet samboegendom är enligt 3 § SamboL sambors gemensamma bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning. I ditt fall har du ägt huset sedan innan du ingått en relation med din sambo vilket gör att ditt hus inte är en del av samboegendomen. Sambor har även möjlighet att teckna ett samboavtal mellan sig där de avtalar om att sambolagens regler inte gäller dem. På så vis kan man i förväg komma överens om hur det ska bli vid en eventuell separation. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare