Olovligt förfogande

En vän fick lov att tillfälligt lägga sina däck i mitt förråd i oktober. Nu har hon sagt upp bekantskapen med mig. Jag vill då inte längre hysa hennes däck. Kan jag meddela henne att däcken skall vara borta till den siste januari - i annat fall kan jag göra vad? Slänga dom, sälja dom??????

Lawline svarar

Hej! Du bör kontakta din vän och be henne hämta däcken. Om du gör dig av med däcken gör du dig skyldig till olovligt förfogande enligt 10 kap 4 § BrB (https://lagen.nu/1962:700). Du kan ställa ett krav på att hon skall hämta dem innan en viss tid men var noga med att hon verkligen får chansen att komma och hämta dem. Vänliga hälsningar
Carina PerssonRådgivare