Ansvar för annan hunds attack

Om en (tillfällig) hundvakt är ute och rastar vår hund och det kommer en lösspringande hund som går till anfall mot vår hund och hundvakten försöker avstyra anfallet men då blir offer för den lösspringande hunden, vilket ansvar har jag i denna situation? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, Du kan inte bli ansvarig för någon kostnad eller liknande som uppstår då en lösspringande hund attackerar en person som på uppdrag av dig rastar din hund. Ägaren till den attackerande hunden är den som står som ansvarig i en situation som den givna. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare