Ömsesidig sexuell relation med minderårig

För 12 år sedan, då jag var 25 lärde jag känna en helt unik kvinna via Internet. Jag hade ingen aning om hennes namn, hennes bostadsort eller ålder och vi talade om allt mellan himmel och jord och jag blev mycket intresserad av henne. Några månader senare träffades vi för första gången mitt bland folk på stan och det visade sig att hon bara var 15 men hon var HELT fantastisk. Nästa gång vi sågs var 7 månader senare, strax innan hon skulle fylla 16 och vi älskade med varandra. Därefter hade vi ett tre år långt förhållande följt av en paus på 8 år och nu har vi ett förhållande igen som vi tror ska räcka livet ut. Nu till problemet: Hennes ex anser att jag är pedofil, att jag utsatt henne för grooming och att jag skall kastas i fängelse och han har för avsikt att gå till polisen och anmäla mig. Har han fog för detta? Vårt förhållande var HELT ömsesidigt från bägge sidor och till och med hennes familj kände till oss (en varm och "normal" familj som brydde sig) Hennes mor har till och med nu för bara ett par veckor sedan sagt att hon såg att det vi hade var äkta och att hon ansåg att vi var bra för varandra. Vad göra? Jag har egna barn och arbetar inom barnomsorg numera. Mitt liv kan inte få gå under pga en sån här anklagelse. Som sagt, hon var 15 år och 9 månader den första gången vi hade sex. Det var ömsesidigt och det ägde rum 1999. Vad göra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, jag skall försöka göra mitt bästa genom att svara så gott jag kan. Först och främst vill jag klargöra följande: femton år är som bekant en viktig gräns vad gäller sex med underåriga. Enligt brottsbalkens 6 kap 4-5§§ (du kan själv läsa dem här: https://lagen.nu/1962:700#K6P4S1) är det bara vid samlag med barn under femton år som man kan dömas till våldtäkt mot barn eller sexuellt utnyttjande av barn. Den enda möjligheten att göra sig skyldig till dessa brott mot någon som är nästan sexton år är om man har en närstående eller vårdande ställning till barnet i fråga och så verkar inte vara fallet här. Också det så kallade "grooming"-brottet (10a§ i samma kapitel: https://lagen.nu/1962:700#K6P10aS1) förutsätter att barnet är under 15 år vid tillfället för "uppvaktandet". Om jag förstår omständigheterna rätt så har du i princip bara haft kontakt med henne efter hennes femtonårsdag? I sådana fall är allt straffrättsligt ansvar uteslutet. Om ni pratat på internet innan hon fyllt femton, är det i teorin möjligt att du uppfyllt kraven för att dömas för "grooming" eller "kontakt med barn i sexuellt syfte" som det heter i lagen. För detta måste det visas att du haft sexuellt syfte med uppvaktningen och av din fråga att döma verkar så inte vara fallet. I vilket fall som helst måste detta uppvaktande ha skett under 1998, om jag räknat rätt. Då fanns inte den relativt nya bestämmelsen om grooming och du kan då inte heller dömas enligt den. Den enda tänkbara öppning jag kan se är om det skulle kunna rubriceras som försök till våldtäkt mot barn men det är så långsökt att ingen åklagare skulle besvära sig med det, särskilt inte efter så här lång tid om ni nu lever lyckliga tillsammans. Alltså, för att sammanfatta: - Femton år är gränsen för nästan alla former av straffbart sexuellt umgänge. - I dag skulle eventuellt ditt chattande med barnet kunna straffas enligt grooming-bestämmelsen 6:10a men eftersom bestämmelsen är ny och inget motsvarande fanns tidigare, kan du inte dömas enligt den. Detta följer av en grundläggande princip som heter legalitetsprincipen och som bland annat finns inskriven i grundlagen (https://lagen.nu/1974:152#K2P10S1). - Du behöver sannolikt inte oroa dig för att du gjort något brottsligt. Jag hoppas att detta hjälpt dig. Vänligen
Joel DahlquistRådgivare