FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder06/01/2011

Våld eller hot mot tjänsteman

Hej jag blev i fredags anmäld för mordhot på en ordningsvakt. Jag var onykter och vi hade delade meningar om att jag skulle bli utkasstad. jag har inte på något sätt uppträtt aggresivt och kan faktist inte minnas att jag på något sätt skulle ha hotat honom mer än jag var otrevlig och på så sätt uppträtt fel.Något måste jag sagt för jag tror inte han gjorde det här för nöjes skull men jag kan i ärlighetens namn inte komma på vad. Jag är tidigare ostraffad och har aldrig varit i problem med varken ordningsvakt eller polis. vad kan jag isf vänta mig för straff?

Lawline svarar

Hej! Av den information jag får i din fråga rör det sig troligen om brottet våld eller hot mot tjänsteman, Brottsbalken 17 kap 1 §. I mitt svar nedan utgår jag från det. Straffet för detta brott är fängelse i högst fyra år. Om brottet är ringa, dvs mindre allvarligt, är straffskalan böter eller fängelse i högst sex månader. När domstolen skall fastställa vilken påföljd den dömde skall drabbas av ser den till omständigheterna i det enskilda fallet. Att du tidigare är ostraffad är till din fördel och kan göra att påföljden påverkas i mildare riktning. Länk till brottsbalken: https://lagen.nu/1962:700#A2 Med vänliga hälsningar Kerstin
Kerstin EifrémRådgivare