FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/12/2010

Pågföljder vid fel i vara

Hej! Min kompis ville köpa ett våffeljärn i en speciell färg för att den ska matcha andra saker i köket. I butiken sa dem att varan inte fanns, men att man speciellt för min vän kunde beställa den till honom och att den sedan skulle levereras hem till honom. Min vän betalade direkt för våffeljärnet och fick sedan hemskickad varan fast inte i den färg han ville. Vad gäller här enligt köplagen och konsumentköplagen? Vem har rätt om min vän vill häva köpet och butiken säger att avtalet redan är gjort?

Lawline svarar

Hej, Eftersom din vän köpt varan av en näringsidkare så gäller konsumentköplagens bestämmelser, se 1§ KKöpL, https://lagen.nu/1990:932#P1S1. Enligt 16§ KKöpL, https://lagen.nu/1990:932#P16S1, så är varan behäftad med fel om den inte överensstämmer med vad som står i avtalet. Att våffeljärnet är i fel färg innebär att det avviker från avtalet och därmed är att se som felaktig. De påföljder som KKöpL tillhandahåller vid fel i varan är omleverans, prisavdrag, avhjälpande eller hävning. I din väns fall vore omleverans det lättaste sättet att avhjälpa felet. Omleverans regleras i 26 - 27§§ KKöpL, https://lagen.nu/1990:932#P26S1. Säljaren har enligt de bestämmelserna rätt att göra en omleverans av varan trots att köparen kräver en annan påföljd om säljaren erbjuder sig att göra det direkt efter att han har mottagit reklamationen och en omleverans kan ske inom skälig tid. Detta under förutsättning att en omleverans kan ske utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen. Vad gäller hävningspåföljden så regleras den i 29§ KKöpL, https://lagen.nu/1990:932#P29S1, och kan användas om felet är av väsentlig betydelse för köparen. Väsentlighetsrekvisitet ska bedömas utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. Att egenskapen är väsentlig för köparen behöver i och för sig inte vara synligt för säljaren och prövningen ska ta sin utgångspunkt i köparens individuella förutsättningar med köpet. Att färgen är fel tycks i det här fallet kunna vara av sådan dignitet för köparen att en hävningspåföljd skulle kunna bli aktuell men det förutsätter ju som nämnt ovan att säljaren inte erbjuder en omleverans direkt vid reklamationen. Vidare krävs också att köparen kan återställa varan i väsentligt oförändrat skick, se 45§ KKöpL, https://lagen.nu/1990:932#P45S1. Enligt min mening vore en omleverans av varan i rätt färg den smidigaste lösningen på problemet, både för säljaren och köparen. Viktigt att tänka på är att felet ska reklameras inom skälig tid från att köparen har upptäckt felet vilket framgår av 23§ KKöpL, https://lagen.nu/1990:932#P23S1. Har varan reklamerats inom två månader är detta alltid att betrakta som inom skälig tid. Förslagsvis lämnar man en skriftlig reklamation där man tydligt anger vad felet består i, detta för att underlätta bevisningen vid en eventuell tvist. Vad som är klart i ditt fall är dock att avtalet i och för sig är gjort, men det föreligger ett tydligt fel i varan som ska åtgärdas och butiksägaren har fel om han påstår att han inte har några skyldigheter till följd av varans avvikelse från avtalet. Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor! Med vänliga hälsningar
Anna ErikssonRådgivare