FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt22/12/2010

Partsställning i LVU-mål

Om ett LVU-placerat barn över 15 år har överklagat placeringen, har då förälder rätt att yttra sig (som part) i målet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga finner du här, https://lagen.nu/1990:52. Av 1 § andra stycket LVU framgår att den som är under 18 år ska beredas vård enligt LVU, om någon av de situationer som anges i 2 eller 3 § LVU föreligger och det kan antas att behövlig vård inte kan ges den unge med samtycke av den eller dem som har vårdnaden om honom eller henne och, när den unge har fyllt 15 år, av honom eller henne själv. Av 36 § LVU framgår att om den unge har fyllt 15 år har han eller hon rätt att själv föra sin talan i mål eller ärenden enligt LVU. Detta innebär dock inte att vårdnadshavare inte är part i målet. I förarbetena (proposition 1979/80:1 om socialtjänsten s. 514) uttalades att både barn och föräldrar är att anse som parter i mål enligt LVU. Således har en förälder (vårdnadshavare) rätt att yttra sig som part i målet. Hoppas svaret varit till hjälp! Med vänlig hälsning
Caroline NilssonRådgivare