strikt ansvar för hundägare

Om jag som hundägare går med min hund koppla på allmän väg, kommer grannens katt, och hoppar framför min hund som, som då blir rädd och samtidigt ger katten ett tjuvnyp så denns ägare måste uppsöka vetrinär, vem skall stå för dess kostnader. mvh Tommy Gllersjö

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Enligt 1 § lagen om tillsyn över hundar och katter ska katter och hundar hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som motverkar att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter. Enligt 19 § samma lag har en hundägare strikt ansvar för de skador som dennes hund orsakar. Detta betyder att du blir skadeståndsskyldig trots att du inte har vållat skadan. Vad gäller katter saknas motsvarande regel. Eftersom du har strikt ansvar för vad din hund orsakar kommer du att stå för veterinärskostnaderna. Lagen om tillsyn över hundar och katter hittar du här: https://lagen.nu/2007:1150 Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare