Sakrätt

Hej. Vad är ett sakrättsligt problem? Jag kan inte riktigt komma fram till exakt vad det är? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, Sakrätter är rättighet som till skillnad från fordringar, vilka avser icke individualiserad del av förmögenhet, avser anspråk på bestämda saker. Det kan exempelvis röra sig om maskiner som en borgenär(utlånaren) kräver ut vid en gäldenärs(låntagarens) konkurs. Genom att återkräva maskinerna hindrar borgenären att övriga fordringsägare kräver ersättning för sina fordringar genom värdet av maskinerna. Sakrätt indelas ofta i tre huvudkategorier, äganderätt, säkerhetsrätt och bruksrätt. Med Vänlig Hälsning
Lina HjorterRådgivare