FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder20/12/2010

Ändring av villkorlig dom?

Undrar om man kan få en andra chans när man förverkat den villkorliga domen genom att inte utföra samhällstjänst under utsatt tid? och om det trots allt går att få fotboja?

Lawline svarar

Hej, Villkorlig dom i kombination med samhällstjänst är ett straffalternativ som utdöms då brottet ifråga mycket väl hade kunnat leda till ett fängelsestraff. Påföljdsformen är avsedd som ett alternativ till fängelsestraffet och för att markera detta anges alltid längden på det alternativa fängelsestraffet som skulle utdömts ifall brottslingen inte var lämplig för villkorlig dom med samhällstjänst. Om den dömde inte uppfyller samhällstjänsten gäller i första hand att domstolen via åklagare kan utfärda en varning. Om misskötsamheten består även efter varningen har domstolen möjlighet att återigen via åklagare ändra straffet. När misskötsamheten som i detta fall består av icke genomförande av samhällstjänst ändras allt som oftast domen enligt 27 kap 6 § Brottsbalken till det alternativa fängelsestraff som redogjorts för ovan, se https://lagen.nu/1962:700#K27P6S1 I undantagsfall kan påföljdsformen skyddstillsyn utdömas istället för det alternativa fängelsestraffet, detta görs främst om missbruksproblematik och vårdbehov finns. I det fallet att misskötsamheten av samhällstjänsten varit så grov att en ändring till fängelsestraff kan bli verklighet aktualiseras lag (1994:451) om intensivövervakning med elektronisk kontroll. Beslut om att avtjäna som längst 6 månaders fängelsestraff med fotboja i hemmet tas enligt 9 § av kriminalvården och inte av domstol, se https://lagen.nu/1994:451#P9S1 Huvudregeln är att alla som uppfyller kravet i fråga om straffets längd skall kunna verkställa straffet utanför anstalt genom fotboja. I förarbetena till ovan nämnda lag finns dock vissa riktlinjer för när huvudregeln kan frångås, såsom att praktiska möjligheter för övervakning saknas, missbruk, arbetslöshet, gärningsmannens- och brottets karaktär. En bra vägledning I hur kriminalvården resonerar angående fotboja kan utläsas ur rättsfallet RÅ 2006 ref.3, se https://lagen.nu/dom/ra/2006:3 Hoppas att du har fått svar på din fråga. Med vänliga hälsningar
Martin FridhRådgivare