Tillgrepp av fortskaffningsmedel medlest bedrägeriansvar

Hej. En närstående har olovligen använt min bil och i samband genererat felparkeringsanmärkningar. Personen har avsett betala dessa med egna medel och, då personen haft tillgång till min post, (och dessutom förbjudits använda bilen) har denne lyckats dölja skeendet. I samband med låneansökan upptäcktes att jag ådragit mig betalningsanmärkning då personen missat betalningar. Detta är oacceptabelt då det inverkar på mitt arbete och försörjning. Kan ovan anses utgöra brott, tex egenmäktigt förfarande av såväl fordon som post? Om jag polisanmäler vad kan följderna bli för personen i fråga, som har erkänt och inte bestrider skeendet? Jag är kluven till att inleda rättsprocess då jag känner ansvar för närstående, men är tvungen att samtidigt rentvå min egen person.

Lawline svarar

Att personen ifråga olovligen har använt din bil är att beakta som tillgrepp av fortskaffningsmedel enligt kap 8 § 7 Brottsbalken (BrB). Bestämmelsen lyder: ”Tager och brukar någon olovligen motorfordon eller annat motordrivet fortskaffningsmedel, som tillhör annan, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt vad förut i detta kapitel är sagt, för tillgrepp av fortskaffningsmedel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter. Är brottet grovt, dömes till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år”. Att Ni har kommit överens om att personen ifråga skall betala och att denne samtyckt till detta är att beakta som ett giltigt avtal. Ett avtal är giltigt oavsett om det är muntligt eller skriftligt Att personen i fråga har genererat felparkeringsanmärkningar och underlåtit att betala dessa kan rubriceras som bedrägeri (9 kap § 1) eller bedrägligt beteende (9 kap § 2). Rekvisiten för bedrägeri är: ” Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år”. Om brottet är av mindre allvarlig art aktualiseras istället bedrägligt beteende. I bestämmelsen stadgas att: ”Om det med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för bedrägligt beteende dömas till böter eller fängelse i högst sex månader”. För att fällas till ansvar bedrägeri eller bedrägligt beteende kan nämnas att personen ifråga måste sakna betalningsvilja. Om personen har betalningsvilja, men inte förmåga att betala kan det inte bli aktuellt med bedrägeriansvar. Att svara på hur följderna för personen ifråga kommer att bli är omöjligt. Om du väcker åtal kan du och ditt biträde (åklagare) komma överens om vad Ni vill yrka för straff. Rätten kommer att fastställa ett straffvärde (väga in förmildrande och försvårande omständigheter) och göra en straffmätning och som där flera omständigheter vägs in bl.a. om personen tidigare gjort sig skyldig till brott etc. Ni kan också göra upp målet genom förlikning, vilket låter som mest rimligt i Ert fall. Om du vill väcka åtal skall du vända tid till Tingsrätten i det säte du är folkbokförd, alltså inte till polisen. Till Tingsrätten skickar du in en stämningsansökan som en åklagare kommer att titta på, varefter denne beslutar om ditt fall skall föras vidare (vilket det utifrån frågan finns underlag till att göra). Lycka till! Med vänlig hälsning Natalie Lindqvist
Rådgivare