FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder10/12/2010

Åtalsunderlåtelse

Hej! Gjorde mig vid 16 års ålder skyldig till snatteri (ringa stöld). Detta är idag cirka 1,5 år sedan. Då jag återlämnade varan oskadd, omedelbart erkände och infann mig för förhör på avtalad tid beslutade åklagaren om Åtalsunderlåtelse då jag visat stor ånger och tidigare är ostraffad. Hela händelsen benämndes som "Ungdomligt Oförstånd". Min fråga är vad denna åtalsunderlåtelse innebär? Jag hade innan denna händelse fått tillstånd att övningsköra med min målsman, är detta fortfarande giltigt? Kan jag fortfarande ta körkort vid 18 år ålder? Och slutligen, kan denna dom vara ett hinder när jag söker arbete? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. Att en åklagare har fattat beslut om åtalsunderlåtelse (Rättegångsbalken 20 kap 7 §)innebär att det varken väcks åtal, blir rättegång eller påföljd. Däremot antecknas brottet i belastningsregistret. Främst får en sådan anteckning konsekvenser om man begår nya brott men även möjligheten att söka vissa jobb kan påverkas. Anteckningen finns kvar i registret i 3 år. För att få arbeta inom skola och barnomsorg, som försäkringsförmedlare eller på hem för vård av barn, krävs att du visar upp ett utdrag ur belastningsregistret. Anteckningen skulle såldes kunna utgöra ett hinder, beroende på vilket jobb du söker. Bra att känna till är att det i första hand är olika myndigheter som har rätt att få uppgifter ur registret(Lag om belastningsregister 6 §). Om du t.e.x söker jobb i en klädbutik behöver du således inte vara orolig för att arbetsgivaren själv ska göra ett utdrag ur registret rörande dig. Som enskild har du alltid rätt att på begäran skriftligen få ta del av samtliga uppgifter ur registret om dig själv (Lag om belastningsregister 9 §). Vad gäller ditt tillstånd att övningsköra med din målsman så påverkas inte det av detta utan är fortfarande giltigt. Du är inte heller förhindrad att ta körkort vid 18 års ålder. Vänligen, Sanna Söder
Lawline RådgivareRådgivare