Internationellt dödsbo

Vilket lands arvslagar gäller om man är svensk medborgare/dubbelt medborgarskap och har emigrerat till ett land utanför EU. Särkullsbarn finns i Sverige. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Jag tolkar det som att det är det framtida dödsboet efter den som emigrerat som frågan avser. Vad gäller frågan om t.ex. rätt till arv i internationella förhållanden, tillämpas *lagen (1937:81) om internationella förhållanden rörande dödsbo (IDL)*. Denna lag är dock inte tillämplig i rent nordiska förhållanden; finns dödsboet i t.ex. Norge, gäller istället *lagen (1935:45) om kvarlåtenskap efter den som hade hemvist i Danmark, Finland, Island eller Norge (NDL II)*. I det följande svaret utgår jag dock ifrån att arvlåtaren ifråga har hemvist utanför norden. Enligt 1:1 IDL så bestäms rätten till arv efter svensk medborgare enligt svensk lag, d.v.s. ärvdabalkens regler. Rätten till arv för ett särkullbarn som är svensk medborgare bestäms alltså enligt svensk lag. Då det rör sig om kvarlåtenskap efter en svensk medborgare (som dock inte har hemvist här i riket), skall boutredning och arvskifte förrättas i Sverige och enligt svenska regler, 2:2 IDL. Förrättningen omfattar då all egendom, även den utanför Sverige, 2:5 IDL. Beroende på hur de internationellt privaträttsliga reglerna ser ut i arvlåtarens hemvistland, finns risken för att parallella dödsbon uppkommer (ett i Sverige och ett i hemvistlandet). Jag kan tyvärr inte uttala mig närmare om dessa regler, eftersom det inte framgår av frågan vilket land det är frågan om. Generellt kan dock sägas att man i Sverige till viss del tar hänsyn till utländska förrättningar, bl.a. enligt 2:9 IDL där hänsyn tas till hur t.ex. ett utländskt arvskifte fördelat kvarlåtenskapen. Möjlighet finns också att låta utländsk boutredningsman omhänderta egendom som finns i Sverige, 2:5 2 st. IDL. +*LÄNKAR:*+ *IDL:* https://lagen.nu/1937:81 *NDL II:* https://lagen.nu/1935:45 *Ärvdabalken:* https://lagen.nu/1958:637 Med vänliga hälsningar
Linus JonsonRådgivare