FrågaFAMILJERÄTTGod man01/12/2010

Kriterier för god man

Min pappa har en långt gången alzheimers. Han och mamma har vart gifta i 40 år och lever fortfarande tillsammans. Han skulle behöva skriva under en fullmakt som ger mamma tillgång till att ta hand om deras/hans ekonomi. Han vägrar dock att skriva under en eftersom han blivit väldigt paranoid av sjukdommen och tror att mamma är ute efter hans pengar och ska lura honom, vilket självklart inte är fallet. Kommunen säger då att man får ordna en god man som tar han om deras ekonomi eftersom pappa inte är vid sina sinnens fulla lag, min fråga är om det går att utse mamma till god man om resten av familjen godkänner det?

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Oftast är det överförmyndaren som ansöker om en god man åt en behövande, men det kan också göras av en anhörig. Sedan fattar tingsrätten beslut i frågan. Utgångspunkten är att den som skall få en god man, alltså din pappa, ska ge sitt godkännande till detta. Om han däremot uppfattas som för sjuk för att fatta detta beslut själv, kan tingsrätten ordna läkarintyg som styrker detta och sedan ändå besluta om god man. Det finns inga rättsliga grunder som hindrar att din mamma utses till god man då det inte finns något förbud mot att en anhörig är god man. Det som krävs är att man har fyllt 18 år samt att man inte själv står under förvaltarskap.

Rebecca DahlquistRådgivare