Våldtäkt eller sexuellt tvång

Om en gift kvinna säger till sin man att hon vill skiljas, men samma natt väcks av att mannen har tagit av henne trosorna och utövar oralsex på henne, hon puttar undan honom, han trycker ner henne och säger hotfullt, "jag släpper dig aldrig". Hon lyckas dock undkomma. Faller detta under sexuellt ofredande, eller våldtäcktsförsök? Tack

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Brottet våldtäkt regleras i brottsbalkens 6 kap 1§, som du själv kan läsa här: https://lagen.nu/1962:700#K6. För att ett brott skall falla under denna paragraf måste det röra sig om samlag eller, enligt bestämmelsens första stycke, en sexuell handling som "med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag". När lagen skrevs så räknade man i propositionen (där regeringen berättar hur man resonerat för att ge domstolen vägledning) upp ett antal typfall som normalt skulle kunna räknas som "jämförligt med samlag". Bland annat sägs här att det gäller "orala samlag". Vad som menas med detta är inte alldeles solklart men det är mycket tänkbart att den situationen som du beskriver faller under detta. I vilket fall som helst så har paragrafen utvidgats med ett andra stycke. Där sägs att som våldtäkt skall man också räkna fall där förövaren genom samma sexuella handling som i första stycket "otillbörligt utnyttja att personen på grund av sömn [...] befinner sig i ett hjälplöst tillstånd". Det du berättar låter i mina öron som ett ganska klart exempel på ett fall enligt 6 kap 1§ andra stycket,. Eftersom bestämmelserna är ganska nya är det svårt att se hur domstolar har resonerat i tidigare fall. Man skall komma ihåg att våldtäkt enligt 6 kap 1§ är tänkt för de allra allvarligaste kränkningarna. För alla andra kränkningar finns 6 kap 2§ om sexuellt tvång. Denna bestämmelse omfattar med mycket stor sannolikhet din beskrivna situation, om inte våldtäktsbestämmelsen skulle göra det. Jag ska försöka sammanfatta vad jag har sagt: - Enligt 6 kap 1§ andra stycket skulle detta kunna rubriceras som våldtäkt. Det beror lite på omständigheterna i övrigt (vilken karaktär hade exempelvis "oralsexet"? Om det rör sig om upprepad penetration med munnen är det ännu troligare att det är våldtäkt, så också om han fortsatte även efter att kvinnan vaknat) men det är fullt möjligt att en domstol skulle rubricera detta som en sådan våldtäkt. En trolig utgång är att det anses som våldtäkt, men mindre grov sådan med stöd av 6 kap 1§ tredje stycket. Så blev utgången i ett liknande fall från 2008 där en kvinna vaknade av att en man penetrerade henne med fingrarna. - I vilket fall som helst rör det sig med all sannolikhet "minst" om sexuellt tvång enligt 6 kap 2§ andra stycket; ett brott som kan ge fängelse i upp till två år. Jag hoppas att detta har hjälpt dig och att du känner att du har fått svar. Hör gärna av dig igen om du har följdfrågor! Vänligen
Joel DahlquistRådgivare