FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt07/09/2006

Samboavtal för skydda min bostadsrätt

Hej Jag har en fråga; Jag bor i en bostadsrätt som jag köpt och har lån på. Nu funderar jag och min pojkvän på att flytta ihop (att han flyttar in hos mig) Jag undrar om det räcker med att vi skriver ett papper som bevittnas av två opartiska personer. Och som vi båda undertecknar. Om att bostadsrätten är min och att jag står för hela lånekostnaden. Samt att vi delar på hyreskostnaden. Räcker detta eller måste vi gå till Jurist för att skriva dyligt? Kan ni tipsa hur man ska göra? Kan jag då känna mig säker på att han inte kan göra anspråk på min lägenhet, vid en eventuell separation? (även om vi är sams nu, så vet man aldrig vad som händer) Gör det någon skillnad om han är inneboende med en co adress? Jag har dessutom två barn som är minderåriga. Så med anledning av dem vill jag veta innan en ev ihopflyttning. Tacksam för svar, gärna snarast! Mvh Marina

Lawline svarar

Hej Marina. Det kan alltid vara vettigt att ange i ett samboavtal att när/om samboförhållandet tar slut så ska det ni ägde var och en för sig innan förhållandet inte ingå i någon bodelning. Det räcker med att ni skriver ner det på ett papper, upprätta det i två exemplar, och skriv under. Det kan vara bra med vittnen som skriver under i bevissynpunkt. Lägenheten kommer dock, eftersom du ägde den innan ni flyttade ihop, inte att tas upp i bodelningen. I och med att ni båda kommer bo i lägenheten kommer den dock att klassas som er gemensamma bostad, vilket rent teoretiskt kan innebära att din kille kan få ta över bostaden enligt 22 §. Har ni inte gemensamma barn krävs dock synnerliga skäl för att man ska tilldela din kille lägenheten. I princip kan det inte hända, och dessutom blir din kille i ett sådant läge tvingad att lösa ut dig från lägenheten, alltså köpa den av dig. Man kan inte avtala bort 22 § i Sambolagen, den finns alltså där och kan ställa till det, men det är alltså ytterst sällan, i princip aldrig om inte barn är inblandade. Regeln syftar till att förälder som fått vårdnaden om ett barn inte ska stå utan bostad för sig själv och sitt barn. Då kan en domstol bestämma att barnet och föräldern, som inte är ägare till bostaden, ska få ta över bostaden. I praktiken innebär detta enbart något när det rör sig om hyresrätter, eftersom en bostadsrätt som ovan nämnts alltså måste köpas till marknadsvärde och har man råd med det kan man ju likväl köpa en annan bostad än just den där man bodde i samboförhållandet. Vänligen,
David AnderssonRådgivare