Vilka brott har begåtts?

Hej Vad blir det för brott? a) Helena tar en dator på Media Markt och springer förbi kassorna och larmbågarna och vidare ut på parkeringen. Simon, som jobbar på affären, ser vad som händer. Samma kväll får Simon syn på Helena på biblioteket. Hon sitter med datorn i handen. Simon sliter åt sig datorn och går hem. b) Ponera att Simon i stället springer efter Helena ut på parkeringen och där tar tag i datorn och att Helena då tar fram en kniv och hotar Simon till livet om han inte släpper datorn.

Lawline svarar

Hej! I a har Helena har gjort sig skyldig till stöld förutsatt att Helena tagit datorn för att tillägna sig den. Simon har gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande. Det går inte att utesluta att Simons handling skulle bedömas som grovt egenmäktigt förfarande. Detta kan bero på om våld eller hot utövats mot Helena då Simon tog tillbaka datorn. Jag förutsätter här att Simon inte har tänkt behålla datorn för egen del. I b har Helena gjort sig skyldig till rån. Här är det det så kallade motvärnsfallet av rån som blir aktuellt. Helena använder hot om våld då hon ertappas på bar gärning efter att ha utfört stöld. Detta leder till att agerandet är att bedöma som rån. Du hittar de aktuella lagrummen i 8 kap. Brottsbalken. Stöld - 8 kap. 1§ Egenmäktigt förfarande - 8kap. 8§ Rån - 8kap. 5§ Vänligen
Hampus JohanssonRådgivare