Offentlig handling

Jag undrar om kölistorna till Kommunernas kulturskolor är offentlig handling?

Lawline svarar

För att en handling ska utgöra en offentlighandling som ska utlämnas på begäran så måste den (1) vara en allmän handling och (2) inte vara sekretessbelagd enligt 6 kap § 4 Offentlighets- och sekretesslagen (https://lagen.nu/2009:400). Enligt 3 och 6-7 §§ Tryckfrihetsförordningen (https://lagen.nu/1949:105) är en allmän handling varje handling, tryckt eller elektronisk som bär på information, som har inkommit till myndigheten (till exempel till en kommunal församling (5§ Tryckfrihetsförordningen)) utifrån eller som har upprättats inom myndigheten. (Man bortser från trycksaker eller sådant som uppenbart saknar betydelse för myndighetens verksamhet, exempelvis massutskick av reklam.) För att en handling ska vara upprättad, ska den som regel ha en färdig form eller ingå som underlag i ett av myndigheten färdigbehandlat ärende. Alltså måste kölistorna utgöra _allmänna handlingar _(upprättade eller inkomna till myndighet) som ingår som underlag i ett _färdigbehandlat_ ärende, samt att listorna _inte_ är sekretessbelagda enligt Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), för att de ska utgöra _offentliga handlingar_. Om handlingarna är arbetsmaterial och som skapas medan en myndighet förbereder ett beslut så måste de inte vara offentliga handlingar. Om sådant material arkiveras, justeras, på annat sätt färdigställs eller skickas till annan myndighet, blir de däremot genast allmän handling. De blir därmed också offentliga om den inte omfattas av någon sekretess. MVH
Angelica HageRådgivare