Medlems ekonomiska utlägg för ideell förening

Hej. Jag har startat en ideel förening som finns till för att stödja producering av dansprojekt. Jag har en fråga om utlägg som görs i detta syfte. Att stödja dansprojekt i den utsträckning som min förening gör kräver en del teknisk utrustning. Dessa âr: en dator, ljudutrustning, en mobiltelefon, en videokamera etc. I samband med produktionerna finns det behov för vissa andra utgifter såsom utlägg för telefonkostnader, middagar och massage till dansare med mera. Jag har inte så bra koll på vad det är för regler som gäller ideella föreningar. Är det OK att göra utlägg för dessa saker? Och har ni tips på var jag kan lära mig mer om dessa regler? Jag har förstått att jag borde för eller senare göra föreningen till en mer lämpligare företagsform, som en ek. förening eller AB. men just nu behöver jag lära mig lite mer om ideella föreningar. Tack på förhand, Robin

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Ideella föreningar är ett spännande ämne för jurister, eftersom det är ett av få svenska områden som saknar rättslig reglering. Till skillnad från andra organisationsformer som exempelvis aktiebolag eller ekonomiska föreningnar, finns det alltså ingen lag som du kan titta i för att få svar på din fråga. Istället får man helt förlita sig på olika former av principer och jämförelser (exempelvis med lagen om ekonomiska föreningar), så det är inte konstigt att du inte har så bra koll. I frånvaro av lagstiftning regleras många av ramarna för en ideell förenings verksamhet i dess stadgar. Hur, när och vilka utlägg som skall ersättas är frågor som kan regleras i detta dokument och därför beslutas om av föreningen. Helt generellt kan sägas att urustning som behövs för verksamheten samt representation i enligt med vad som normalt anses rimligt är saker som i ideella föreningar brukar berättiga ersättning. Skatterättsligt så gäller det som kallas för "god redovisningssed" även i ideella föreningar. Alla utlägg skall därför verifieras med kvitton och all utbetalning från föreningen bokföras i redovisningen. Har du fler frågor kring hur du skall arbeta i bokföringen med din förening bör du söka svar hos Bokföringsnämnden (bfn.se). Det är också de som definierar vad "god redovisningssed" är. Om du är intresserad av att fortsätta driva din verksamhet som ideell förening, eller för den delen övergå till ekonomisk förening, kan jag rekommendera en kort och överskådlig bok som heter "Organisationernas rättsliga ställning" av den före detta juridikprofessorn Carl Hemström. Den ger en bra översikt kring de juridiska regler som gäller för dessa typer av föreningar och används som introduktion på juristutbildningar. För de mer ekonomiska frågorna finns ofta böcker om föreningar på de hyllor i bokhandlarna som innehåller handböcker för egenföretagare. Jag hoppas att mitt svar har hjälpt dig!
Joel DahlquistRådgivare