FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder04/11/2010

Påföljd vid narkotikabrott

Hej. Togs för cirka 18 månader sedan under tramadol härvan för att ha köpt 20 gram tramadol. Är tidigare ostraffad, är 23 år och har barn och fast jobb. Vad kan jag få?

Lawline svarar

Hej! Det är omöjligt för mig att besvara frågan vilken påföljd du kan tänkas få för ditt narkotikabrott. Troligtvis kommer ditt narkotikainnehav att klassas som ringa narkotikabrott. Straffskalan ligger då från böter upp till fängelse i högst 6 månader se 2 § Narkotikastrafflagen. När domstolen skall fastställa vilken påföljd den tilltalade skall drabbas av har de att se till olika omständigheter i det enskilda fallet. Att du tidigare är ostraffad, har barn samt ett fast jobb är till din fördel och kan leda till att du slipper fängelse och kanske kan undkomma med en villkorlig dom eller böter. Länk till Narkotikastrafflagen: https://lagen.nu/1968:64 Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare