Blandad överlåtelse av bostadsrätt

Om jag säljer 82 procent av min bostadsrätt värderat till 1,2 mille till mitt barnbarn och sen skänker resterande 18 % senare.Hur beskattas jag.Och hur beskattas mitt barnbarn. Är det ngn skillnad skattemässigt om det ges som gåva eller förskott på arv?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Jag har förutsatt att din bostadsrätt är en privatbostadsrätt. Kort kan sägas att en privatbostadsrätt är en andel i ett privatbostadsföretag, om den till andelen knutna bostaden är en privatbostad. Ett privatbostadsföretag är exempelvis en bostadsrättsförening som till övervägande del tillhandahåller bostäder åt sina medlemmar. En privatbostad är bland annat en bostad som helt används av dig som ägare för permanent boende. Om du vill veta mer om definitionen av privatbostadsrätt hittar du det i inkomstskattelagens 2 kap., https://lagen.nu/1999:1229 På Skatteverkets webbplats finns också information om detta, www.skv.se Din vinst på privatbostadsrätten räknar du ut enligt följande: Försäljningspris - utgifter för försäljning - inköpspris - förbättringsutgifter - kapitaltillskott - andel av inre reparationsfond vid försäljning + andel av inre reparationsfond vid köpet + återföring av uppskovsbelopp = vinst/förlust För privatbostadsrätter gäller att 22/30 av vinsten ska beskattas. Om du säljer din bostadsrätt och skriver på köpekontraktet 2010 ska du redovisa försäljningen i deklarationen i maj 2011. Alltså när du deklarerar för dina inkomster under 2010. När man ska bedöma om fastigheten har sålts eller givits bort i gåva sker en jämförelse mellan försäljningspriset och bostadsrättens marknadsvärde. Den del som du säljer till ditt barnbarn för marknadsvärdet kommer att betraktas som en försäljning, medan den del som du ger bort kommer att betraktas som en gåva. Gåvoskatten (och arvsskatten) har slopats i Sverige varför gåvodelen inte utlöser någon skatt. Det är ingen skattemässig skillnad om du ger bort lägenheten som förskott på arv eller som gåva. Båda handlingarna ses som en benefik överlåtelse som normalt inte utlöser kapitalvinstbeskattning. Den del av omkostnadsbeloppet (inköpspris och förbättringsutgifter) som hänför sig till gåvodelen får du inte dra av, utan endast den del som hänför sig till försäljningen. För ditt barnbarn gäller att han eller hon inte kommer att beskattas för köpet eller den del som barnbarnet får i gåva. Däremot när barnbarnet eventuellt säljer bostadsrätten kommer en beskattning att ske av den vinst som eventuellt uppstår. När det gäller gåvodelen av bostadsrätten kommer barnbarnet att överta motsvarande del av omkostnadsbeloppet (inköpspris och förbättringsutgifter). På skatteverkets webbplats (www.skv.se) finns bra information om försäljning av bostadsrätt. Jag hoppas att jag lyckats besvara på din fråga och har du fler frågor är du välkommen att kontakta oss igen! Med vänlig hälsning, Annika Winblad von Walter
Lawline RådgivareRådgivare