Skadestånd för hundbett

Jag har blivit hundbiten. Ska begära skadestånd av hundägaren som bor i annan kommun. Hur går jag tillväga? Kan jag själv göra en skrivelse på mitt skadestånd och skicka det till hundägaren? (i första hand) Eller ska jag begära det i en domstol för att göra ett civilrättsmål? Eller är det bäst att anlita en advokat som för min talan? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Du bör skicka in en stämningsansökan till tingsrätten, stämningsblanketten samt vad den ska innehålla finns på Sveriges Domstolars hemsida. Tingsrätten utfärdar se http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____799.aspx Gå igenom listan noggrant när dy fyller i din ansökan, och var noga med att spara kvitton får sjukvård och dylikt. Om du läser på lite på Sveriges Domstolars hemsida så bör du nog klara att föra din talan själv i det här målet. Känner du dig osäker så finns det inget som hindrar att du skaffar dig ett ombud, men det kommer att kosta dig. Du har rätt till ersättning enligt 19§ i Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter "En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan." Detta kallas strikt ansvar och innebär att du inte behöver visa att det är "ägarens fel" att du har blivit biten. Skadeståndet baseras inte på ägarens eget vållande utan helt enkelt på om hunden orsakat dig skada. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare