Preskription på SMS-lån

Hur tidigt kan ett s.k. SMS-lån preskibieras? Låntagaren saknar betalningsförmåga.

Lawline svarar

Preskriptionstiden för SMS-lån är samma som för vanliga banklån, dvs. 10 år efter tillkomsten. Detta följer av 2 § preskriptionslagen. Den 10 åriga preskriptionen kan dock avbrytas och därmed förlängs preskriptionstiden. Preskriptionsavbrott kan ske på flera olika sätt enligt 5 §, genom att du t.x. betalar ränta eller amortering, lovar betala eller ber om en avbetalningsplan. Preskriptionsavbrott kan också ske om du får ett skriftligt krav eller en påminnelse om skulden från den som har rätt till betalning. Tänk på att kreditinstitutet du tagit SMS-lånet hos kan ha sålt vidare fordringen, och att du då har en annan borgenär som kan kräva betalning och anföra preskriptionsavbrott. Även om skulden inte kan preskriberas, kan kronofogden utfärda skuldsanering. Om merparten av skulderna inte är äldre än tre till fyra år, bör skuldsanering som regel vara utesluten. Kontakta kronoogdemyndigheten för mer information om skuldsanering.
Lina RadovicRådgivare