Kontrollavgift

Gott folk Jag har fått en kontrollavgift om 550:- av Europark eftersom jag inte hade ett parkeringstillstånd placerat synligt i vindrutan. Platsen jag parkerat min bil på hyrs av min arbetsgivare av fastighetsägaren för att vi anställda skall kunna ställa våra bilar där. På en skylt vid parkeringsplatsen står det skrivet att "tillstånd erfordras" men inte från vem tillstånd skall inhämtas och inte var tillståndet skall placeras Jag har muntligt tillstånd från min arbetsgivare så jag anser att jag uppfyllt villkoren som står på skylten men tydligen inte villkor som Europark använder sig av men deras villkor framgår inte av skylten på plats Tack på förhand för svar

Lawline svarar

Hej! Av 3 § i lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering (https://lagen.nu/1984:318) framgår följande: "Kontrollavgift får tas ut endast om parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. Skyltningen skall utföras med vägmärken." Av vem tillståndet skall inhämtas brukar ofta framgå av skyltning i anslutning till parkeringsplatsen. Även om sådan saknas har jag tyvärr svårt att tro att du skulle slippa betala kontrollavgiften på grund av det. Genom att du har ställt dig på parkeringsplatsen har du accepterat reglerna som gäller där. Ett muntligt avtal mellan dig och din arbetsgivare gäller inte eftersom det inte är arbetsgivaren som tar ut kontrollavgiften. Det är antingen markägaren eller ett parkeringsbolag som gör det. Hur parkeringstillstånd skall placeras anges ofta i kommunens föreskrifter, av dessa brukar framgå att parkeringstillståndet ska placeras i fordonets främre del så att dess framsida är klart synlig för kontroll utifrån. Det du skulle kunna göra är att kontrollera vad som står i hyresavtalet mellan din arbetsgivare och den som hyr ut parkeringsplatsen. Förhoppningsvis finns där villkor som inte har uppfyllts och som kan vara till din fördel vid ett eventuellt bestridande. Lycka till! Vänliga hälsningar
Carina PerssonRådgivare