FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt20/09/2006

Adoption av makas barn

Jag har ocksa en adoptionsfraga; jag ar sedan 11 ar tillbaka gift med en man som inte ar far till "var"aldste son. Jag vantade sonen nar vi gifte oss. Min man ar brittisk medborgare. Vi har under hela vart aktenskap levt utomlands och bor sedan ett ar i Portugal. Min man vill adoptera var son, som f.o. inte kanner till sin biologiska historia. Hur ska vi bara oss at? Med vanliga halsn.

Lawline svarar

Hej! Om en styvförälder vill adoptera sin makas barn, och därigenom bli rättslig förälder till barnet, finns möjlighet till så kallad styvbarnsadoption. Ansökan om att få adoptera görs till tingsrätten och för adoption krävs medgivande av båda de biologiska föräldrarna. På uppdrag av tingsrätten görs sedan en utredning och bedömning av huruvida adoptionen är till barnets bästa. Socialnämnden yttrar sig därefter i ärendet innan tingsrätten fattar det slutgiltiga beslutet. Lycka till! Med vänliga hälsningar,
Rådgivare