Ekonomisk förenings köp av tjänst.

Hej! Jag undrar vilken lag reglerar köp av tjänst mellan en näringsidkare och en ekonomisk förening?

Lawline svarar

Hej, Konsumenttjänstlagen (KTjL) är tillämplig vid köp av tjänst mellan en näringsidkare och en konsument. Enligt 1a§ KTjL, https://lagen.nu/1985:716#P1aS1, är endast fysiska personer att betrakta som konsumenter vid tillämpning av lagen. KTjL blir därmed inte tillämplig. Varken Köplagen eller Konsumentköplagen blir aktuella med hänsyn till att de rör köp av lös egendom och de inte omfattar köp av tjänst. Man får istället falla tillbaka på avtalslagen bestämmelser och se till avtalets utformning. Eventuell tolkning eller utfyllnad av avtalet kan vid tvist komma att ske med stöd av vedertagna avtalsrättsliga principer. Utgångspunkten är då det avtalets ordalydelse, vid skriftligt sådant, samt den gemensamma partsviljan. Det är därför att rekommendera att ha ett skriftligt avtal som tydligt reglerar parternas mellanhavanden, försök täcka in situationer som kan bli ett problem vid eventuell tvist. Till exempel: * vad som händer om tjänsten inte utförs tillfredsställande samt vad som menas med tillfredsställande, * vilken påföljd ett eventuellt dröjsmål ska berättiga till * Hur stort priset ska vara * När betalning ska erläggas * Respektive parts ansvar * Är det aktuellt med några garantier? Jag hoppas Du har fått lite hjälp på vägen! Med vänliga hälsningar
Anna ErikssonRådgivare