FrågaAVTALSRÄTTAvtal28/10/2010

Fullmakts giltighet vid fullmaktsgivarens bortgång.

Hej Min mor är svårt sjuk och hon har gett mig en fullmakt på att sälja sin bostadsrätt. Nu undrar jag vad som händer om jag börjar sälja lägenheten och hon skulle dö innan allt var klart ? Stannar försäljningen upp tills bouppteckningen har genomförts eller går det att slutföra försäljningen ? Jag är hennes enda arvinge om det har någon betydelse.

Lawline svarar

Hej, När en fullmaktsgivare avlider fortsätter fullmakten att gälla, det blir då dödsboet som inträder som huvudman. Dock kan fullmakten vid särskilda skäl anses har förfallit i och med fullmaktsgivarens död, som exempel kan man ta situationen att fullmakten gäller ett förvärv av en bostad till den nu avlidne. I en sådan situation är det inte längre rimligt att fullmakten gäller då den avlidne av naturliga skäl inte behöver en bostad. Detta framgår av 21§ Avtalslagen, https://lagen.nu/1915:218#P21S1. Av 20:1§ Ärvdabalken (ÄB), https://lagen.nu/1958:637#K20P1S1, framgår att en bouppteckning ska upprättas inom tre månader och däri ska anges egendomsförhållandet vid dödsfallets inträffande enligt 20:4§ ÄB, https://lagen.nu/1958:637#K20P4S1. Först efter att bouppteckningen registrerats hos Skatteverket blir dödsbodelägarna behöriga att företräda dödsboet gentemot tredje man. Så utan fullmakt hade Du inte kunnat genomföra en försäljning av bostadsrätten förrän bouppteckningen registrerats, samtliga dödsbodelägares samtycke skulle då krävas för att avyttra bostadsrätten, vilket i och för sig inte skulle bli ett problem i just ditt fallet med hänsyn till att du är enda dödsbodelägaren. Men då Du har fullmakt att sälja bostadsrätten och det inte tycks finnas någon anledning att den skulle förfalla med anledning av din moders eventuella bortgång så kan Du fortsätta med försäljningen av bostadsrätten vid en eventuell bortgång. Köpeskillingen tillfaller då dödsboet. Jag hoppas att Du har fått svar på Dina frågor! Med vänliga hälsningar
Anna ErikssonRådgivare