Ersättning för skada på hund

Hej Min hund blev överfallen av en lös hund. Har gjort en polis anmälan.Och varit hos veterinären.Ägaren sa att han skulle ta Vet konstarena. Min hund fick sy i buken och förlorade en massa tänder. Nu bestrider han kostnaderna för tänderna och säger att hunden var gammal och tänderna var dåliga så dom vill han inte betala för.Har jag rätt till ersättning för tänderna??

Lawline svarar

Hejsan! En hundägare ska ersätta den skada som dess hund orsakat, enligt 19§ Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter, se https://lagen.nu/2007:1150#P19S1 Ett husdjur som skadats utgör en sakskada vilket regleras i 5 kap 7§ Skadeståndslagen (1972:207), se https://lagen.nu/1972:207#K5P7S1. Skadeståndet omfattar ersättning för egendomens värde eller reparationskostnad, värdeminskning, annan kostnad som följt av skadan samt inkomstförlust. Detta innebär att om hunden som överföll din hund har orsakat förlusten av tänderna, så skulle du även kunna få ersättning för den eventuella skada som detta innebär. Men eftersom den andra hundägaren är villig att betala för veterinärkostnaderna, så måste troligen förlusten av tänderna vara att betrakta som en värdeminskning för att rätt till ersättning ska föreligga. Frågan är i så fall om så är fallet. Om förlusten av tänderna däremot inte orsakats av den andra hunden så är det svårt att kräva ersättning för dem. Alltså, har förlusten av tänderna orsakats av den andra hunden och det innebär att värdet på din hund minskat, kan du få ersättning för de förlorade tänderna. Jag kan tyvärr inte svara Ja eller Nej på denna fråga, då jag inte kan avgöra orsaken till att tänderna lossnat eller om värdet på din hund minskat i och med det. Jag hoppas ändå att jag har gjort läget tydligare för dig. Har du fler frågor är du välkommen att kontakta oss igen. Med vänliga hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare