Försäljning av bostadsrätt till eller under marknadsvärdet

Får jag skatta för vinst vid försäljning av bostadsrättslägenhet t.barnbarn om jag ger detta en del av vinsten som insats i lägenheten och får barnbarnet skatta för gåvan

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Säljer du din bostadsrätt till ditt barnbarn för marknadsvärdet kommer hela försäljningen att betraktas som en försäljning. Vid detta alternativ får du dra av hela omkostnadsbeloppet (inköpspris och förbättringsutgifter). Alternativet innebär också att du betalar skatt på hela vinsten även om du sedan väljer att ge en del av vinsten till ditt barnbarn. Om du ger pengar till ditt barnbarn behöver han eller hon inte betala skatt på gåvan, eftersom gåvoskatten har slopats i Sverige. Väljer du däremot att sälja din bostadsrätt till ett pris som understiger marknadsvärdet betraktas försäljningen delvis som en gåva. Detta kallas blandat fång eller blandad överlåtelse. Vid blandade överlåtelser tillämpas en delningsprincip som innebär att en del betraktas som en gåva och en del som en försäljning. För din egen del innebär detta alternativ att du inte får dra av hela omkostnadsbeloppet för bostadsrätten. Det är endast den del som räknas till försäljningen som du får dra av. Omkostnadsbeloppet som motsvarar gåvodelen kommer ditt barnbarn i stället att överta. Vid detta alternativ betalar du skatt för den vinst du eventuell gör på försäljningen. Gåvodelen kommer inte att beskattas. Ditt barnbarn behöver alltså inte betala skatt på gåvan. På skatteverkets webbplats (www.skv.se) finns bra information om försäljning av bostadsrätt. Jag hoppas att jag lyckats besvara på din fråga och har du fler frågor är du välkommen att kontakta oss igen!
Lawline RådgivareRådgivare