FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/09/2010
Missvisande reklam - kompensationsmöjligheter?
Min fråga är följnande, om MediaMarkt gör reklam på sin hemsida som sen en lokal butik inte följer, vilken form av kompensation anses rimlig?
Mediamarkt.se har lovat att sälja varor med 30 månaders avgiftsfri avbetalning under en specifik period om köpet är för mer än 4500kr.
Vid mitt första besök pratade jag med en säljare som bekräftade att det gällde. När jag återvände en annan dag för att inhandla samtliga varor blev jag nekad erbjudandet utan motivering utöver att erbjudandet inte gällde. Nu har jag läst på konsumentombudsmännens hemsida för internetförsäljning och reklam, och där står det att reklam och erbjudanden ska vara tydliga och inte missvisande.
Jag har sökt butikschefen, men han har inte varit tillgänglig. Nu har jag gått till en konkurrent istället, men vill fortfarande driva frågan och undrar om kompensationsmöjligheter.
Flera kunder har blivit nekade utöver jag själv.
Lawline svarar
Carl-Henrik BrännbergRådgivare