FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/09/2010

Missvisande reklam - kompensationsmöjligheter?

Min fråga är följnande, om MediaMarkt gör reklam på sin hemsida som sen en lokal butik inte följer, vilken form av kompensation anses rimlig? Mediamarkt.se har lovat att sälja varor med 30 månaders avgiftsfri avbetalning under en specifik period om köpet är för mer än 4500kr. Vid mitt första besök pratade jag med en säljare som bekräftade att det gällde. När jag återvände en annan dag för att inhandla samtliga varor blev jag nekad erbjudandet utan motivering utöver att erbjudandet inte gällde. Nu har jag läst på konsumentombudsmännens hemsida för internetförsäljning och reklam, och där står det att reklam och erbjudanden ska vara tydliga och inte missvisande. Jag har sökt butikschefen, men han har inte varit tillgänglig. Nu har jag gått till en konkurrent istället, men vill fortfarande driva frågan och undrar om kompensationsmöjligheter. Flera kunder har blivit nekade utöver jag själv.

Lawline svarar

Hej, Det stämmer att reklam inte får vara missvisande, och reklamen du nämner skulle kunna falla inom förbudet mot vilseledande marknadsföring i 8§ Marknadsföringslagen (se https://lagen.nu/2008:486#P8S1). Genom en anmälan till Konsumentombudsmannen, som sedan för en process om saken i Marknadsdomstolen, kan reklamen förbjudas. Skulle det röra sig om en väldigt stor och omfattande kampanj som varit avsiktligt vilseledande kan avsändaren även tillföras en så kallad "marknadsstörningsavgift" (dvs en form av böter), men om det ska yrkas eller ej avgör konsumentombudsmannen. Dock är det viktigt att hålla isär det som man kan kalla de *_marknadsrättsliga_* reglerna/påföljderna (som nyss beskrivits och som kort sagt handlar om hur ett företag agerar på marknaden) från de *_avtalsrättsliga_* (dvs vad som gäller mellan företaget och dig som konsument). Avtalsrättsligt anses nämligen varken TV-reklam, annonser, prislappar på varor eller liknande som bindande anbud för avsändaren, utan endast som en så kallad "uppfordran att avge anbud". Således kan du tyvärr inte kräva någon kompensation för att Media Markt inte ville ingå något avtal med dig på de utannonserade villkoren. Det enda du kan göra är som sagt att anmäla reklamen som otillbörlig, till konsumentombudsmannen, och sedan välja en annan återförsäljare nästa gång. Vänliga Hälsningar
Carl-Henrik BrännbergRådgivare