FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/08/2006

Vem förfogar över omyndigs tillgångar?

Bakgrund: skilsmässa, 3 barn. Föräldrarna har regelbundet avsatt medel till barnen på särskilda bankkonton. Fråga: Har någon av föräldrarna förfoganderätt över dessa medel? Kan endera parten hos banken begära att medlen spärras för barnens räkning?

Lawline svarar

Eftersom det rör sig om barnens tillgångar krävs normalt samtliga förmyndares samtycke för att besluta om hur pengarna ska användandas eller placeras (FB 13:1:1). Om någon enskild omyndig, alltså något av barnen för sig, äger tillgångar värda mer än åtta prisbasbelopp (1 prisbasbelopp = c:a 40.000 kr) måste detta anmälas till överförmyndaren, vilket inskränker möjligheten att förfoga över pengarna ytterligare (FB 13:2-7). Som förmyndare räknas de föräldrar som är vårdnadshavare (FB 10:2). Förutsatt att ni har gemensam vårdnad om barnen måste alltså du och din f.d. fru vara överens för att ha rätt att använda eller omplacera pengarna. Eventuell tvist om åtgärd ska avgöras av överförmyndaren (FB 12:12:2). Eftersom banken förfogar över pengarna för era barns räkning har ni alltså rätt att kräva att den inte godkänner transaktioner utan samtycke från båda förmyndare. Det kan alltid vara en bra idé att prata med banken för att undvika eventuella missförstånd. FB hittar du http://www.lagen.nu/1949:381.
Love Wilén-ÖrnulfRådgivare