Skadestånd p.g.a. avlidet husdjur

Hejsan Idag hände en tråkig sak...... Mina två hundar var ute på tomten hemma(staket runt) och grannens katt hoppade in på tomten och hundarna bet den så illa så den dog. Jag gick över till grannen och berätta vad som hänt, samt erbjöd ersättning för katten alt. ny katt. Undrar bara vad som kan hända ? Låt säga att dom skulle polisanmäla eller liknande ? Hoppas på svar MVH Sandra

Lawline svarar

Högsta domstolen har nydligen avgjort en liknande fråga i NJA 2001 s.65. I målet hade en hund skadat en katt så allvarligt att den efter försök att rädda den hos veterinär var tvungen att avliva den. Frågan uppkom då vilket skadeståndsansvar hundens ägare hade. Högsta domtolen anförde till att börja med att skadestånd omfattar enligt 5:7 skadeståndslagen ersättning för sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning samt annan kostnad till följd av skadan. Reparationskostnaden används endast i de fall där denna är mindre än återanskaffningsvärdet. Om reparationskostnaden överstiger kostnaden för återanskaffning av ett likvärigt föremål har den skadelidande därför i allmänhet inte rätt till högre ersättning än vad som motsvarar återanskaffningskostnaden. Särskilda omständigheter kan dock föranleda att ägaren likväl anses berättigad till ersättning på grundval av reparation. Det innebär alltså att den skadelidande kan ha rätt till ersättning för reparation även om det är dyrare än anskaffningsvärdet för ett motsvarande föremål. Högsta domstolen gick sedan över till vad som gäller vid fastställandet av skadestånd i anledning av skada på ett sällskapsdjur. Detta kan enligt domstolen inte ses som vilken skada som helst och att det därför är rimligt att ägaren söker vård för djuret även om kostnaden för detta kan beräknas komma att överstiga djurets ekonomiska värde. Dessa vårdkostnades ska dock vara medicinskt grundande och motiverade. Domstolen menade även att de i målet gällande kostnaderna inte översteg de kostnader som en kattägare rimligen kan beräknas vara beredd att betala. Hundägaren fick därför betala för de vårdkostnader som uppstått i samband med skadan. Gällande ditt fall kan alltså sägas att du är skyldig att betala den återanskaffningskostnad eller "reparationskostnader", dvs. veterinärskostnader. Som jag tolkar din berättelse dog katten omedelbart. Det har således inte uppstått några veterinärskostnader som du, om det funnits, varit tvungen att betala. I ditt fall blir det istället fråga om kostnad för återanskaffning av en likvärdig katt samt eventuella andra kostnader till följd av skadan. Detta rör sig dock enbart om sådana kostnader som inte kunnat förhindas.
Frida LarssonRådgivare